Boken 'Emotions' av Liz Jackson utforsker hvordan utdanningssystemer og andre former for læring påvirker folks syn på følelser og følelsesmessige opplevelser. Denne verdifulle ressursen er designet for både studenter og lærere, og gir en dypere forståelse av hva følelser er og hvilken betydning de har i sosiale sammenhenger og innen utdanning. Jackson tar for seg hvordan visse følelser, som lykke, ofte anses som 'positive', mens andre, 'negative' følelser blir undervurdert. Boken belyser også hvordan personlige karakteristika som kjønn, etnisitet og rase kan skape urettferdige forventninger til hvilke følelser som er akseptert eller forventet. Videre tar den for seg hvordan forskjellige teoretiske tradisjoner, fra psykologi til filosofi, forstår følelser både som funksjonelle og moralske. Skrevet på en lettfattelig måte, oppfordrer boken til en bred refleksjon over hva følelser er og hvorfor de er viktige, spesielt i relasjon til utdanningsmål, hva det betyr å være et godt menneske, samt spørsmål knyttet til likhet og sosial rettferdighet.