Boken 'Environmental Strategic Communication' tar for seg den økende bevisstheten rundt miljøspørsmål blant myndigheter, selskaper, ideelle organisasjoner og allmennheten. Dette har ført til en nødvendighet for å utvikle effektive strategier innen miljøforkjemping i alle former, inkludert PR-praksis, overbevisende budskap og sosial markedsføring. I takt med at forskere, eksperter på offentlig politikk og frivillige organisasjoner jobber for å få innflytelse på kritiske spørsmål som klimaendringer, bevaring av dyreliv, luftforurensning og havhelse, retter de seg mot profesjonelle kommunikasjonsmetoder for å engasjere seg best mulig med både publikum og beslutningstagere. 'Environmental Advocacy and Public Relations' gir studenter en teoretisk forståelse av miljørelatert PR, samt verktøyene for praktisk anvendelse av denne kunnskapen. Dette omfatter ferdigheter som å skrive grønn lederartikler, utforme øko-funksjoner, strategi for offentlig oppmerksomhet gjennom pressemeldinger, kunsten å intervjue for TV og video, samt kompetanse innen sosiale medier. Teksten adresserer et voksende behov for bedre forståelse av miljøspørsmål.