Hva vil det si å være en god profesjonell? Hvilken rolle spiller mot i yrkeslivet? Hvordan utvikler vi de moralske egenskaper som respekt, rettferdighet og omsorg? Denne boken gir en grundig og aktuell utforskning av en dyd-bassert tilnærming til etikk innen helse- og sosialsektoren, og er forankret i praktiske eksempler. I del I presenteres en tydelig, men kritisk fremstilling av dydsetikken, som vurderer etiske problemstillinger ut fra de moralske kvalitetene og karaktertrekkene til yrkesutøvere. Forfatterne argumenterer for at denne tilnærmingen er et viktig motstykke til det nylige fokuset på regulering av atferd gjennom regler og prosedyrer i profesjonell etikk. Del II belyser de sentrale dydene av profesjonell visdom, mot, respekt, omsorg, pålitelighet, rettferdighet og integritet. Hver kapittel begynner med eksempler fra virkeligheten og avsluttes med strategier for å utvikle disse viktige dydene i utdanning og praksis.