Siden Berlinmuren falt i 1989 har transnasjonal europeisk film blomstret, både når det gjelder produksjon og i utviklingen av fleretniske temaer innenfor den europeiske konteksten. Denne overgangen fra nasjonal til trans-europeisk filmproduksjon har vært dypt påvirket av historiske hendelser som kollapsen av Jernteppet og den påfølgende utvidelsen av Den europeiske union. I boken 'European Cinema after the Wall: Screening East–West Mobility', har Leen Engelen og Kris Van Heuckelom samlet en rekke essays som kritisk undersøker framstillinger av migrasjon etter 1989 fra det tidligere Østblokken til Vest-Europa. Boken avdekker et mangfold av felles tropes og narrative virkemidler som kjennetegner influenser og skildringer av immigrasjon. Med bidrag fra forfattere med bakgrunn innen felt som filmstudier, slaviske og russiske studier, komparativ litteratur, sosiologi, samtids historie og kommunikasjon og mediestudier, presenterer dette verket en omfattende analyse av de komplekse temaene som omhandler mobilitet og kulturelle møter i det moderne Europa.