Mellom 2016 og 2018 opplevde lærere og studenter ved Rio de Janeiros delstatlige universitet en krise uten sidestykke. En ny høyreorientert regjering stoppet utbetalingene av lønn til ansatte og stipend til studenter, samt finansieringen av grunnleggende vedlikehold. 'Everyday Acts of Design' forteller historien om hvordan designskolen ved universitetet reagerte på denne krisen: ikke med motløshet eller fortvilelse, men ved å iverksette en rekke radikale undervisningseksperimenter. Studenter, alumner, lærere og ansatte samarbeidet om å omfavne håp som en metode, og viste at det er mulig å finne positive løsninger selv i en situasjon preget av nær forestående sammenbrudd. Boken dokumenterer ulike case-studier som ikke bare gir alternativer til konvensjonelle undervisningsmetoder innen design, men som også beviser at utdanning kan være en arena for demokrati og praksis for frihet. Til tross for mangelen på muligheten til å skape for en forestilt fremtid, kan design fremdeles finne en vei videre gjennom praksiser som omhandler skapelse og eksperimentering.