Exploring Consensual Leadership in Higher Education
Produktbeskrivelse
Boken 'Exploring Consensual Leadership in Higher Education' tar for seg ideen om at den akademiske jobben både er kreativ og basert på konsensus. Relasjonene innen høyere utdanning, enten mellom ledere, ansatte, studenter eller det offentlige, er mest effektive når de er forankret i partnerskap, samarbeid og kollegialitet. Begrepet 'konsensual' benyttes for å plassere nye ledelsesmodeller som strukturer basert på samtykke, og reflekterer tause tradisjoner i utdanning sammen med ledelsesteorier fra andre sektorer, inkludert fremvoksende næringer. Hensikten med boken er å feire prestasjoner, oppmuntre til inkludering og bidra til problemløsende kunnskap. Samtidig vurderes utfordringer og problemer knyttet til deltakende engasjement, der skjæringspunktet mellom konsensus (kollektiv enighet og samtykke) og 'dissensus' (utbredt og alvorlig uenighet) blir kritisk undersøkt. Bidragsyterne presenterer et mangfold av alternative perspektiver på ledelse, noe som reflekterer det brede spekteret av synspunkter i feltet.