De fleste trenere har lenge vært avhengige av prøving og feiling som den eneste metoden for å forbedre sine fasiliteringsferdigheter. I boken 'Facilitating Training Groups' presenteres leseren for en grundig rammeverk som hjelper trenere med å identifisere de beste intervensjonene for ulike gruppesituasjoner. Boken gir strategier som støtter den enkelte i å sette oppnåelige mål, utvikle handlingsplaner for endring, samt implementere og evaluere disse strategiene både under og etter gruppens livssyklus. Modellen tar hensyn til både personlig og profesjonell utvikling, noe som gir en helhetlig tilnærming til gruppetrenerens rolle. I motsetning til eksisterende litteratur som ofte fokuserer på design av ledertrening og grupper for menneskelige relasjoner, går dette verket et skritt videre ved å tilby verktøy for å intervenere på et øyeblikks basis for å sikre at gruppens mål blir nådd. Boken gir klare beskrivelser av tre sentrale modeller: T-grupper, personlige utviklingsgrupper, og ferdighetstreningsgrupper, hvor målene, teoretiske forutsetninger og nødvendige lederstiler blir grundig utforsket. Dette gjør 'Facilitating Training Groups' til et uunnværlig verktøy for alle som ønsker å utvikle seg som gruppefasilitator.