Tyrkia har opplevd betydelige sosio-kulturelle endringer under regjeringen til Recep Tayyip Erdogan og hans retts- og utviklingsparti (AKP), spesielt når det gjelder religiøse samfunn. I takt med at individer med guddommelige identiteter har fått større tilgang til statsmakt og opparbeidet seg økonomisk innflytelse, har også religiøse uttrykk og praksiser blitt mer synlige i Tyrkias 'sekulære' offentlige rom. Denne endringen har påvirket konsumvaner, og nye islamiske og islamistiske identiteter har hatt sin fremvekst. Boken undersøker tre av de mest utbredte trosinspirerte samfunnene i Tyrkia: Gulen, Suleymanli og Menzil. Forfatteren, Nazli Alimen, sammenligner disse samfunnene ved å se på deres ulike fortolkninger av islamske regler knyttet til kropp og påkledning, og hvordan disse ulike gruppene konkurrerer om makt og kontroll i Tyrkia. Gjennom å undersøke hva som motiverer forbrukspraksiser, bidrar boken til den økende interessen for de kommersielle aspektene ved modest og islamisk mote.