I en hurtig utviklende global bransje er det en utfordring å forutsi hva som vil bli de neste motetrendene. Boken "Fashion Trends: Analysis and Forecasting" gir en tydelig innføring i teorien og praksisen bak moteforutsigelse, med profesjonelle casestudier som illustrerer hver teknikk og konsept. Denne reviderte utgaven inkluderer en oppdatert modell for analysen og forutsigelsen av motetrender, samt utvidet fokus på sosiale medier, digitale påvirkere, bærekraft og sosialt ansvar. I tillegg inneholder den håndplukkede visuelle materialer knyttet til forutsigelser fra ledende selskaper. Med økningen av individualisme og bekymringer for en bærekraftig fremtid, veileder forfatterne også leserne gjennom "slutten på mote" og hva som kommer etterpå, inkludert gjenbruk og oppsirkulert mote, leie av klær, abonnementsordninger, den sirkulære økonomien, åpenhet og sporbarhet, samt rollen til forutsigelse i å fremme bærekraftige livsstiler. Nøkkeltemaer i boken omfatter kjennetegnene ved innovasjon og påvirkningen fra forbrukergrupper.