I "Fashioning Identity" utforskes hvordan vi bruker klær for å uttrykke hvem vi er, eller hvem vi ønsker at andre skal oppfatte oss som. Gjennom vårt valg av antrekk forteller vi fengslende historier om mote og identitet. I dagens samfunn er moten blitt demokratisk gjennom samarbeid mellom ulike stiler, sosiale medier og sanntidsformidling av mote, noe som kompliserer den grunnleggende dynamikken i hvordan vi viser vår identitet. Boken undersøker hvordan denne spenningen utspiller seg i produksjon og konsum av mote. Dette gjøres ved å analysere en rekke varierte case-studier - fra nitti år gamle motesymboler til den paradoksale opprøren i 'normcore', og fra fotballdrakter i Kenya til heavy metal-band T-skjorter i Europa. Gjennom disse eksemplene vurderes faktorer som tid, kjønn, alder, hukommelse, nyhet, kopiering, kroppen og motstand, alt innenfor konteksten av den moderne moteverden. Boken tilbyr et friskt blikk på temaet ved å readdressere Fred Davis’ banebrytende konsept om ‘identitetens ambivalens’ i mote og kultur.