Feminism and Gender Politics in Mediated Popular Music
Produktbeskrivelse
Hva betyr det, i et polariserende politisk klima, at feminisme var populært i mainstream populærmusikk på 2010-tallet? Denne boken undersøker den nåværende betydningen av trender som knytter seg til kjønn, feminisme og kvinnelige artister i mediert populærmusikk. Ved å engasjere seg med feministisk teori og eksisterende forskning om kjønn og musikk, gir boken en dypere forståelse av disse fenomenene. Blant eksemplene som diskuteres, finner vi Netflix-dokumentarer av kunstnere som Beyoncé, Lady Gaga og Taylor Swift, det svenske musikkindustriens #MeToo-petisjon #närmusikentystnar, samt arbeid med kjønnsbalanse fra musikkstrømmetjenester. Videre presenteres prosjektet Keychange, som jobber for å gi underrepresenterte kjønn en større plass på scenen. Boken analyserer hvordan de forskjellige mediene påvirker fremstillingen av disse temaene, innfører og forklarer feministiske teorier og begreper, og undersøker kvinners posisjon, kjønnspolitikk og feminisme i populærmusikken.