Hvilken rolle spiller fiktive spill i fortellingskunst? Hvorfor velger fiksjonsforfattere å skissere regler for spill som publikum aldri vil delta i? Denne boken, som kombinerer perspektiver fra filosofi, litteraturteori og spillstudier, tilbyr den første grundige undersøkelsen av betydningen av fiktive spill innen fiktive verdener. Gjennom analyser av moderne kino og litteratur, fra 'The Hunger Games' til science fiction av Iain M. Banks, introduserer Stefano Gualeni og Riccardo Fassone fem nøkkelfunksjoner som ulike typer fiktive spill har i worldbuilding. For det første kan fiktive spill fremheve de dominerende verdiene og ideologiene i det fiktive samfunnet de er en del av. For det andre fungerer visse fiktive spill som kritiske, utopiske verktøy i fiktive verdener, der de inspirerer til endringer i tenkningen og den politiske orienteringen til karakterene. Til slutt er noen fiktive spill gunstige for å overskride en bestemt form for eksistens, som å overvinne menneskelig kroppslighet.