I en filmindustri som i økende grad er transnasjonal både i produksjonsordninger og global i sitt omfang, hva er da plassen for kulturell engelsk filmproduksjon? I denne banebrytende boken utforsker Andrew Higson hvordan ulike former for engelsk identitet har blitt fremstilt på lerretet siden 1990. Han gir en grundig oversikt over sjangrene og produksjonsmodi som har fanget disse representasjonene. Boken tar for seg de industrielle forholdene i den britiske filmbransjen, regjeringens filmpolitikk og etableringen av UK Film Council. Higson analyserer flere samtidige 'engelske' dramaer som innlemmer transnasjonaliteten i moderne kino, fra 'Notting Hill' til 'The Constant Gardener'. Videre gransker han det mangfoldet av moderne skjønnlitteratur som er blitt tilpasset for storskjerm, samt den utbredte og vellykkede tilpasningen av Jane Austens verk. Til slutt vurderer han denne epokens varierte filmer om Englands fortid, inkludert storbudsjett, Hollywood-ledede actioneventyrfilmer om middelalderske helter og intime kostymedramaer.