I «Forces of Education» bringes Walter Benjamin i dialog med de presserende problemene som utdanningsinstitusjoner står overfor i dag. Dette verket gir en grundig utforskning av hans filosofi om utdanning og pedagogikk, og representerer den første omfattende analysen av hans tanker innen dette feltet. I de senere år har utdanningspraksis blitt et sentralt tema for kritisk diskurs innen humaniora, med debatter som omhandler 'deplatforming', redefinering av ytringsfrihet på universiteter, samt digitalisering av læring og etikk rundt mentorordninger. Men hvordan går vi videre fra dette? Boken argumenterer for at Walter Benjamins skrifter tilbyr nyttige verktøy for å revurdere utdanningens formål og de institusjonelle former den bør ta. Forfatterne utforsker Benjamins utvikling fra hans tidlige skrifter under den forløpige tyske ungdomsbevegelsen til hans sentrale essays om historie, teater og nye medier. De viser hvordan Benjamin motsatte seg å se utdanning som en institusjonell oppgave underlagt vitenskapelige disipliner, og i stedet tok han utgangspunkt i språket som et medium for læring.