Denne boken er en banebrytende studie som nøye analyserer kunst og arkitektur i erkebispedømmet Bari og Canosa i løpet av den bysantinske perioden, samt omveltningene som fulgte etter den normanniske erobringen. Forfatteren plasserer Bari og Canosa inn i en mer omfattende middelhavskontekst og argumenterer for at de internasjonale forbindelsene med østlige middelhavsområder utgjorde en konstant tråd som påvirket kunst og arkitektur gjennom både den bysantinske og normanniske epoken. Clare Vernon har undersøkt et bredt spekter av medier, inkludert arkitektur, skulptur, metallarbeid, manuskripter, inskripsjoner og luksuriøse bærbare objekter. Hun belyser også hvordan krysninger av kulturer, den første korstoget, slaveri, samt kontinuiteter og brudd i relasjonene til Konstantinopel, har formet det visuelle kulturlivet i erkebispedømmet. "From Byzantine to Norman Italy" vil appellere til både studenter og forskere innen bysantinsk kunst, middelhavets middelalder og den italisk-normanniske verden.