«Future Folk Horror: Contemporary Anxieties and Possible Futures» utforsker folkehorrorens nyeste popularitet i både litteratur og film, med eksempler som «The Witch» (2015) og «Candyman» (2021). I motsetning til den tradisjonelle oppfatningen av sjangeren, som ofte skildrer det monstra, den rurale og hedenske fortiden som ønsker å innta nåtiden, argumenterer bidragsyterne i denne samlingen for at folkehorror på en unik måte kan fange angsten i det tjueførste århundre. Dette er særlig relevant i lys av den pågående pandemien og de splittende populistiske politiske kreftene som har oppstått som følge av den. Videre viser boken hvordan folkehorror, gjennom økende kryssinger med andre sjangere som science fiction, det merkelige og eko-kritikk, som illustrert i filmer og tekster som «The Zero Theorum» (2013), «The Witcher» (2007–2021), og «Annihilation» (2018), belyser temaer knyttet til klimaendringer, rasisme og identitetspolitikk. Dermed gir folkehorror oss muligheter til å forestille oss alternative måter å være i verden på, samt visjoner av mulige fremtider.