Gordon Matta-Clark er en unik skikkelse i amerikansk kunsthistorie, kjent for sine brutale og spektakulære bygningskutt. Selv om hans verk ofte overskygges av dette særpreg, er hans praksis i 1970-årene en utforskning av grensene mellom kunst og arkitektur, der han i stor grad avviser prinsippene i høymodernismen. I denne boken argumenterer Stephen Walker for Matta-Clarks ambivalente forhold til den arkitektoniske arven han ofte blir ansett for å fraskrive seg. Dette gjør «Gordon Matta-Clark» til den første boken som tar for seg Matta-Clarks tanker utover den umiddelbare konteksten. Walker analyserer det brede spekteret av Matta-Clarks flyktige praksis, fra montasje og direkte inngrep til performancekunst, installasjon, tegning, film og video. Gjennom å fremheve de konsistente temaene og spørsmålene som ligger til grunn i det varierte medieutvalget, spesielt den komplekse tanken om «diskret krenkelse», avslører Walker den vedvarende relevansen av Matta-Clarks kunstneriske og teoretiske verk for vår samtid.