Boken 'Guided Inquiry Design® in Action' gir en grundig utforskning av Guided Inquiry Design®, en praktisk og lettfattelig modell som dekker alle aspekter av spørsmålsbasert læring. Den legger et solid grunnlag for at elever i grunnskolealder kan lære på et dypere nivå. Dette verket er én av tre nødvendige ressurser for en helhetlig implementering av GID på alle utdanningsnivåer fra barnehage til videregående skole (K-12). Boken introduserer en pedagogisk metode som integrerer informasjonskompetanse i ulike fagområder og oppfordrer elevene til å tilegne seg en mer inngående kunnskap om emnene gjennom spørsmål og grundigere research. Den er ment å brukes i kombinasjon med Guided Inquiry Design®, og leksjonene er utformet ved hjelp av GID-oppleggene fra Guided Inquiry Design®. Leserne kan enten implementere disse leksjonene som de er, eller bruke dem som modeller for å designe egne tilpassede enheter som møter lokale og skolemessige behov, samt relevante standarder og faginnhold. I leksjonsplanene finner man også økter utviklet av lærere for å fremme økt elevinteraksjon, noe som beriker læringsopplevelsen for elever i grunnskolen.