I en tidsalder preget av storfilmens storhetstid, mellom 12. august og 26. november 1991, slapp en rekke store artister album som senere skulle bli bestselgere i forkant av julehandelen. Metallika, Michael Jackson, Pearl Jam, Nirvana, Garth Brooks, MC Hammer og U2 var alle i konkurranse om oppmerksomheten fra platekjøpere. Imidlertid var det Guns N' Roses som grep mest oppmerksomhet. Deres album 'Use Your Illusion I & II', som ble utgitt samtidig, var begge 75 minutter lange og hadde praktisk talt identisk coverdesign – et tegn på enorm arroganse. På en måte var dette en vellykket strategi; albumene inntok de to topposisjonene på hitlistene og solgte til slutt 7 millioner eksemplarer bare i USA. På en annen måte var dette en katastrofe. Axl Rose har i løpet av 15 år ikke klart å følge opp disse utgivelsene. 'Use Your Illusion' markerte ikke bare slutten for Guns N' Roses, men også for heavy metal på Sunset Strip og den hele 1980-tallsmodellen for blockbuster pop/rock-promotering.