Læring om kontroversielle temaer i klasserommet er blitt mer presserende enn noen gang, med økende autoritarisme, rasemessig og økonomisk urett, samt truende miljøkatastrofer. Til tross for bevis på at undervisning om konfliktfylte emner er avgjørende, unngår mange pedagoger dette. Hvordan kan vi da forberede og støtte lærere i å ta fatt på denne essensielle, men utfordrende oppgaven? Boken 'Hard Questions: Learning to Teach Controversial Issues' er basert på en tverrnasjonal kvalitativ studie som undersøker lærerutdanneres innsats for å forberede kommende lærere på å undervise i kontroversielle spørsmål som er viktige for demokrati, rettferdighet og menneskerettigheter. Den presenterer fire detaljerte tilfeller av lærerutdanning i tre politisk delte samfunn: Nord-Irland, England og USA. Boken følger hvordan graduate-studenter anvender det de har lært fra universitetet i klasserommene hvor de jobber, og utforsker bruken av pedagogiske verktøy samt faktorene som påvirker deres undervisning.