Publiseringen av Harry Potter-serien i USA falt sammen med oppveksten til dens hovedmålgruppe, nemlig millennial-generasjonen. "Harry Potter and the Myth of Millennials: Identity, Reception, and Politics" tar et tverrfaglig blikk på Harry Potter, både som en serie og et fenomen, for å avdekke hvordan Harrys appell har utviklet seg til en livsstil, et moralsk kompass og et vei lys i en tid preget av uro og splid. I en tid der Harry Potter var et nytt fenomen, ga serien trøst gjennom heltemotet til hovedpersonene, som demonstrerte at utholdenhet og ‘konstant årvåkenhet,’ for å sitere en av professorene, kunne overvinne selv de mørkeste tidene. Hobbs argumenterer for at Harry Potter har forberedt en hel generasjon på det kaotiske nåtiden, preget av valget i 2016 og pandemien i 2020, ved å forme de politiske holdningene til leserne, mange av dem som utviklet sine politiske identiteter parallelt med Harry. Hennes analyse utforsker både romanene og måtene de har blitt mottatt på.