Selv om filosofer har undersøkt og kommentert musikk i århundrer, har Martin Heidegger, en av de mest betydningsfulle filosofene fra det 20. århundre, opplevd å si bemerkelsesverdig lite om musikk—iallfall direkte. Denne boken, som er den første som tar for seg forholdet mellom Heidegger og musikk, inneholder bidrag fra filosofer, musikere, pedagoger og musikkforskere fra ulike deler av verden. Målet er å bruke Heideggers filosofi for å kaste lys over musikkens rolle i varierte sammenhenger og praksisfelt. Heideggers tanker anvendes på et bredt spekter av musikalske sfærer, inkludert improvisasjon, klassisk musikk, elektronisk musikk, afrikansk musikk, antikk kinesisk musikk, jazz, rock n' roll, komposisjon og musikalsk fremføring. Boken tilbyr også en rekke filosofiske perspektiver på musikkens essens, dens plass i samfunnet, samt mulighetene musikken har til å åpne nye måter å forstå verden på, i takt med den teknologiske og digitale musikkalderen.