Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies
Produktbeskrivelse
Å gjøre den historiske fortiden levende for studentene er et viktig mål for mange samfunnsfagslærere. Ungdommer opplever ofte at personene, hendelsene og bevegelsene som fremstilles i lærebøkene, fremstår som stive, fjerne og meningsløse. For at historie skal bli meningsfullt for dem, må studentene søke personlige betydninger gjennom å anvende kunnskap om kontekst og reflektere over detaljer. I dagens skolehistorieprogrammer fokuseres det i stor grad på kunnskapsinnhenting, ofte på bekostning av disse personlige meningsskapingene. Denne nyeste samlingen av essays tilbyr praktisk veiledning i søket etter en mer robust undervisning i historie og samfunnsfag. Bidragsyterne i dette verket deler innsikter fra historievitenskapen om empatiens natur og viktigheten av å vurdere ulike perspektiver på fortiden. Basert på nyeste forskning fra klasserommet foreslår de velprøvde retningslinjer for en mer dynamisk undervisning. I tillegg anvender de eksempler fra klasseromspraksis som viser hvordan lærere kan legge til rette for at studentene vurderer flere, og til tider motstridende, synspunkter.