I boken "How Other Children Learn" utforsker Grove hvordan barn lærer og hvordan foreldre utøver foreldrepraksis i fem tradisjonelle samfunn for å få sammenlignbare innblikk i middelklasseamerikaneres verdier og praksiser når det kommer til barn. De tradisjonelle samfunnene som undersøkes har ikke blitt påvirket av moderne, urbane og industrielle verdier og livsstiler. Disse samfunnene finnes i små landsbyer og leirer der folk daglig interagerer med sine naturlige omgivelser og i stor grad har lite eller ingen erfaring med formell undervisning i klasserom. De fem samfunnene som boken tar for seg er Aka-folket, en gruppe jeger-samlere i Afrika, Quechua-stammen fra høylandet i Peru, Navajo-folket fra det sørvestlige USA, landsbyaraberne i Levanten, og hinduene i landsbyene i India. Hvert samfunn har sitt eget kapittel som gir en oversikt over bakgrunnen og konteksten til samfunnet, og deretter undersøker voksne sine tankesett og strategier angående barns læring og sosialisering for voksenlivet. Boken avsluttes med to oppsummeringskapitler som trekker bredt på antropologers funn knyttet til mange tradisjonelle samfunn.