Til tross for at hun ofte blir fremstilt som en spontan kunstner i akademisk litteratur, arbeidet Frida Kahlo på en svært bevisst måte, der hun bygde sine malerier på ulike kulturelle og filosofiske kilder. "Imaging Her Selves" utforsker de uutforskede visuelt og tekstlige grunnlagene for Kahlos bilder, og gir en grundig analyse av hennes dagbok, brev, boksamling og annet materiale. Boken kaster lys over de komplekse og lagdelte betydningene av de mange selvene som Kahlo omfattet. I tallrike selvportretter undersøker hun både konvensjonelle og ukonvensjonelle roller som hun forsøkte å identifisere seg med. Ankori presenterer en innovativ tolkning av hennes kunst som et betydelig bidrag til den menneskelige søken etter en dypere forståelse av selvets mening. Ved å erkjenne hennes svikt i å tilpasse seg tradisjonelle kvinneideal, som det å være kone og mor, utforsker Kahlo alternative muligheter. Hennes fysiske, metafysiske, sosiale og genealogiske selv — inkludert figurer som Lilith, La Llorona, La Malinche og den Kronede Nonnen — blir grundig analysert og satt i kontekst.