Denne boken tar for seg utfordringer som innvandrende barn står overfor, sett gjennom barna-litteraturens perspektiv. Forfatterne benytter seg av FN-konvensjonen om barns rettigheter, rettferdighetslinse og Freires prinsipper om kritisk bevissthet som rammeverk for å analysere både barnelitteratur og innvandring. Fokus ligger på situasjoner og erfaringer fra immigrasjon, sett gjennom øynene til unge barn som forlater sine hjemland og vokser opp som innvandrere. Boken retter seg hovedsakelig mot barn i alderen fra fødsel til 8 år, men har også relevans og implikasjoner for eldre barn. Kapitlene avdekker de sosiale, økonomiske og politiske spørsmålene som barn i innvandrer-, flyktning- og asylsituasjoner møter i et globalt perspektiv, i samspill med barnelitteraturen. I tillegg gir boken forslag til hvordan barnelitteratur kan implementeres i læreplanen, og tilbyr verktøy for lærere og forskere som arbeider med innvandrende og flyktningebarn, med fokus på hvordan man bedre kan støtte deres utvikling og integrering.