Information Literacy and Libraries in the Age of Fake News
Produktbeskrivelse
I en tid preget av falske nyheter, tar denne boken for seg den bredere utfordringen av å veilede bibliotekbrukere til å bli mer kritiske forbrukere og delere av informasjon. Enten du er offentlig, skole- eller akademisk bibliotekar eller utdanner, har du muligheten til å hjelpe brukerne av biblioteket til å bli mer bevisste og ansvarlige i sin omgang med informasjon. Gjennom lesingen vil du oppnå en dypere forståelse av og verdsetting for sentrale begreper som fremmer kritisk informasjonskompetanse, inkludert informasjonsetikk, mediekunnskap og medborgeropplæring. Boken presenterer også en historisk kontekst for fenomenet falske nyheter, og gir deg praktiske idéer og strategier som du kan implementere i ditt eget bibliotek. Bidrag fra ledende eksperter innen offentlig, akademisk og skolebibliotektjenester er skrevet i et klart og lettfattelig språk, noe som gjør det tilgjengelig for bibliotekarer og studenter i biblioteksfag. Disse kapitlene er utformet slik at de kan relateres til bibliotekenes brukeres egne erfaringer, spesielt med tanke på sosiale medier og andre nettplattformer hvor feil informasjon ofte deles.