International Perspectives on Knowledge and Curriculum
Produktbeskrivelse
Boken "International Perspectives on Knowledge and Curriculum" tar for seg ideen om kraftfull kunnskap og undersøker den epistemiske kvaliteten på utdanning i skoler. Den fokuserer på hva elevene forventes å vite, forstå og kunne gjøre gjennom læreplanen. Forfatterne anerkjenner betydningen av transformasjonsprosesser der spesialisert kunnskap, utviklet innen ulike fagdisipliner, blir omformulert og presentert i utdanningsmiljøer. Ved å gå utover den snevre debatten om kunnskap vs. ferdigheter fra det 20. århundre, vurderer forfatterne hvordan vi kan demokratisere og åpne tilgangen til 'den kraftfulle kunnskapen' for alle gjennom skolekurset. Boken er et resultat av arbeidet fra nettverket Knowledge and Quality across School Subjects and Teacher Education (KOSS), finansiert av det svenske forskningsrådet mellom 2019 og 2022. Den bygger på studier utført i en rekke nasjonale kontekster, inkludert Finland, Frankrike, Tyskland, Norge, Sverige og Storbritannia, og utforsker konsekvensene for læreplaninnovasjon.