Iranian Culture in Bahram Beyzaie’s Cinema and Theatre
Produktbeskrivelse
Siden starten av sin kunstneriske karriere i 1959 har Bahram Beyzaies verk inkorporert ulike aspekter av iranske, euro-amerikanske, kinesiske, japanske og indiske scenekunsttradisjoner samt kino. Beyzaies arbeider reformulerer innfødte kunstformer og rituelle uttrykk, og de kulturelle fortellingene som presenteres i hans teaterstykker og filmer, har hatt en betydelig innflytelse på flere generasjoner av forfattere, dramatikere og filmskapere. Denne boken undersøker opprinnelsen og utviklingen av det forfatteren beskriver som Beyzaies unike kreative sans, der det benyttes en tverrfaglig metode av semiotisk og kulturell analyse for å identifisere manifestasjonene i Beyzaies filmer og teaterstykker fra 1960- og 1970-tallet. Den fokuserer på Beyzaies tidlige verk, som "Nedbør" og "Onkel Mustasje", og hvordan disse engasjerer seg med forsømte aspekter ved iransk kultur for å utfordre mainstream-tilnærminger til skriving og regissering av teaterstykker og filmer. På denne måten argumenterer forfatteren for at Beyzaies arbeid stiller spørsmål ved forestillingene om å være og tilhøre.