Boken "James Joyce and Photography" er den første som grundig utforsker James Joyces personlige og profesjonelle engasjement med fotografi. Fotografier, fotografiske apparater og teknikker inspirert av fotografi er gjennomgående til stede i Joyces verk, fra den skjulte proto-fotografiske innrammingen i "Silhouettes" (ca. 1897) til den målbevisste 'Tulloch-Turnbull-jenta med sitt kalde Kodak-kamera' i "Finnegans Wake" (1939). Denne boken kaster nytt lys over Joyces vedvarende interesse for dette visuelle mediet gjennom en grundig utforskning av hans manuskripter og arkivmateriale fra fotografier og aviser, samt et bredt spekter av hans hovedverk. Denne studien knytter også Joyces intensjon i "Dubliners" (1914), hvor han ønsker å 'forråde sjelen til den hemiplegiske eller lammede tilstanden som mange anser som en by', til hans interaksjon med fotografi, som i hans litteratur opptar en dobbeltstilling mellom stillstand og nyskapning.