I den eldgamle byen Kyoto tar moderne kunstnere og designere i bruk arvteknikker og tradisjonell klesestetikk for å revitalisere wafuku (japansk klær, inkludert kimono) for et moderne publikum. 'Japan beyond the Kimono' utforsker disse endringene og belyser utviklingen i Kyotos motebransje, som inkluderer integreringen av digitale veving- og trykketeknikker, samt innflytelsen av sosiale medier på distribusjonssystemene for mote. Gjennom casestudier av designere, håndverkere og forhandlere gir Jenny Hall et omfattende bilde av årsakene bak produksjon og forbruk av disse fornyede moteklær. Hun argumenterer for at oppfatningene av japansk tradisjon er nært knyttet til innovasjon og endring, noe som er avgjørende for å forstå hvordan japansk kulturarv både opprettholdes og utvikler seg. Boken er et uunnværlig verk for studenter og forskere innen mote, antropologi og japanske studier, og Jenny Halls sanselige etnografi står som den første av sitt slag, og beskriver de levekårene som preger denne fascinerende verden.