Moderne japansk skrekk er dypt forankret i folketroen innen kulturen, med eventyrlignende spøkelseshistorier som er nært vevd inn i det sosiale, kulturelle og religiøse landskapet. Siden J-horror-fenomenet dukket opp på slutten av 1990-tallet, med suksessen til filmer som Hideo Nakatas 'The Ring' (Ringu, 1998) og Takashi Miikes 'Audition' (Ôdishon, 1999), har japansk horror blitt en viktig del av både filmstudier og vestlig kultur. Både forskere og fans over hele verden har vist stor interesse for å studere og analysere populariteten og røttene til dette fenomenet som har tatt skrekkfilmlandskapet med storm, og skapt en rekke kulturelle artefakter som fortsatt resonerer i dag. Videre er japansk skrekk symptomatisk for sitt sosiale og kulturelle kontekst, og hyller det fantastiske gjennom kvinnelige spøkelser, muterte øgler, posthumane kropper og andre skikkelser. Boken omfatter et bredt spekter av sjangere og medier, inkludert film, manga, videospill og anime, og gir en grundig undersøkelse og analyse av temaene i japansk horror.