Boken 'Japanese Role-Playing Games: Genre, Representation, and Liminality in the JRPG' utforsker sjangerens opprinnelse, grenser og transnasjonale effekter. Den går i dybden på vesentlige formelle elementer, narrative temaer, karakterkonstruksjon og spillerinnflytelse. Bidragsytere fra Japan, Europa, Nord-Amerika og Australia benytter ulike teoretiske tilnærminger for å analysere populære spillserier og enkeltspill, og presenterer japansk videospillforskning for et engelskspråklig publikum. I tillegg utvider de postkoloniale og filosofiske lesninger til den japanske spillteksten. Samlingen har en trefoldig tilnærming, der analysene fokuserer på sjanger, representasjon og liminalitet, og tar for seg en rekke konsepter som stereotyper, interseksjonalitet og de politiske og sosiale effektene av JRPG-er på spillere og bransjekonvensjoner. Generelt vurderer denne samlingen JRPG-er som nettverksbaserte system, inkludert utviklede iterasjoner av MMORPG-er og kortsamling 'sosial'.