I mediene finner vi hyppige referanser til sviktende skoler, problematiske elever, underpresterende gutter, forsvinnende barndom og en lærerstand i krise, der flere og flere lærere vurderer å forlate yrket. "Key Questions in Education" utforsker både nåværende og historiske debatter rundt disse problemene, og gransker hvordan ulike interessenter har oppfattet, og fortsatt oppfatter, barndom og skolegang. John T. Smith fremhever hvordan disse vedvarende spørsmålene har blitt diskutert gjennom tidene, og viser kompleksiteten i dem, samt nødvendigheten av å dele opp disse sentrale, tidløse spørsmålene innen utdanning. Hvert kapittel tar for seg et nøkkelspørsmål, som for eksempel: Hvor langt bør staten gripe inn i utdanningen? Bør skolene sørge for mat til elevene? og Hvorfor oppfører barn seg dårlig? Gjennom en grundig analyse av hvert nøkkelspørsmål, diskuterer kapitlene hvordan slike problemstillinger ble oppfattet eller definert tidligere, hvilke løsninger og utfall som ble forutsatt, og sammenligner dette med dagens situasjon. Boken skaper klare forbindelser mellom fortid og nåtid, og gir leseren en dypere forståelse av utdanningens utfordringer.