I en tid preget av usikkerhet om konsekvensene av den engelske regjeringens læreplanpolitikk, tar boken 'Knowledge and the Future School' et dypdykk i debatten mellom myndighetene og betydelige deler av utdanningssamfunnet. Boken tilbyr et fremadskuende rammeverk for rektorer, deres ansatte og de som er involvert i lærerutdanning, for å utvikle læreplanene til enkeltstående skoler innenfor rammene av en nasjonal læreplan. Gjennom å forklare nyere tanker innen sosiologien av utdanningskunnskap, trekker forfatterne inn Michael Youngs tidligere forskning sammen med Johan Muller for å skille mellom tre modeller av læreplanen, basert på deres antakelser om kunnskap, som benyttes i boken som Future 1, Future 2 og Future 3. Forfatterne knytter Future 3 til begrepet 'kraftig kunnskap' som et kjern prinsipp i læreplanen for enhver skole. De argumenterer for at spørsmål om kunnskap er nært knyttet til sosiale rettferdighetsspørsmål, og at tilgangen til 'kraftig kunnskap' er avgjørende for elevenes læring og utvikling.