Bærekraft er et komplekst begrep, og utfordringen med å forstå det samt anvende det i en mangfoldig, fleragent organisasjonssetting med muligens motstridende prioriteringer kan ikke undervurderes. "Leadership for Sustainability in Higher Education" gir verdifulle innsikter fra forfatternes omfattende akademiske, ledelsesmessige og profesjonelle erfaringer innen dette feltet. Denne boken er også beriket med lærdom fra andre ledere og institusjoner. Forfatterne, Janet Fraser-Haddock, Peter Rands og Stephen Scoffham, presenterer et bredt spekter av påvirkninger og betraktninger som er nødvendige for å lykkes. Dette inkluderer: en forståelse av de sentrale begrepene innen ledelsesteori og bærekraft, ulike perspektiver for å verdsette bærekraft, samt vellykkede aktiviteter og handlinger fra bærekraftsledere innen høyere utdanning. I tillegg utforsker de modeller og metoder for vellykket implementering av bærekraft, som er ny for sektoren, samt innflytelsesrike personer som former bærekraftige agendaer.