Boken "Learning Begins", skrevet av en lærer for lærere, omformer moderne hjerneforskning til praktiske strategier for klasserommet. Elever lærer med hjernen, og derfor er det logisk at lærere utforsker pedagogisk psykologi og nevrovitenskap. Likevel kan informasjonen fra disse feltene virke overveldende og motstridende. Dessverre er det få forskere som klart kan forklare hvordan deres bemerkelsesverdige oppdagelser kan brukes konkret i undervisningen. "Learning Begins" forklarer ikke bare denne forskningen, men gjør den også nyttig for lærere og ledere. Den første delen av boken utforsker vitenskapen bak arbeidsminnet, en kognitiv kapasitet som er essensiell for alt skolearbeid. Når lærere er bevisste på de mange utfordringene i klasserommet som kan overvelde arbeidsminnet, kan de bruke forskningsbaserte strategier for å beskytte det, noe som fremmer elevens læring. Den andre delen av boken avdekker kompleksiteten rundt elevenes oppmerksomhet. Ved å forstå de tre nevrale underprosessene som skaper oppmerksomhet, kan lærere utforme klasserommet og undervisningen på en optimal måte.