Dette er den andre utgaven av John H. Falk og Lynn D. Dierking sin banebrytende bok, "Learning from Museums". Boken tar for seg de grunnleggende spørsmålene om hvorfor, hvordan, hva, når og med hvem folk lærer fra sine museumserfaringer. I denne nyeste utgaven utforsker forfatterne videre hvordan museer strekker seg utenfor sine fysiske vegger, samt de endrede oppfatningene av museenes roller i det 21. århundre, med fokus på både publikum de allerede betjener og de de ønsker å nå. Den oppdaterte utgaven inneholder en ny og forbedret versjon av den kontekstuelt baserte læringsmodellen, og presenterer de nyeste fremskrittene innen forskning, teori og praksis om fri-valgs læring. Leserne får dermed en lettfattelig og informativ oversikt over de personlige, sosiokulturelle og fysiske dimensjonene ved museumserfaringen. Falk og Dierking fyller også hullene fra den første utgaven. Falks forskning har i økende grad fokusert på de selvrelaterte behovene som museer møter, noe som beriker forståelsen av den personlige konteksten.