Boken "Listening After Nature" utforsker de konstruksjonene og utryddelsene som preger praksisen og diskursen rundt feltinnspillinger. Gjennom en analyse av både arkivbaserte og moderne lydverk, kombinert med innsikter fra postkolonial, økologisk og lydstudier, reviderer Mark Peter Wright forståelsen av feltet; han utfordrer oppfatningene av natur; utvider stedet spesifikke tilnærminger; og avdekker skjulte teknokulturer. Hva finnes utover signalet? Hvordan blir handlingsrommet mellom mennesker og ikke-mennesker uttrykt og forhandlet? Hva innebærer egentlig en feltinnspilling, og hvilke pedagogiske muligheter gir den? Disse spørsmålene blir undersøkt gjennom en metodikk som vektlegger lytting, og inkluderer ikke bare rommene for hørsel, men også Wrights egne praktiske refleksjoner. "Listening After Nature" presenterer en rekke innovative intervensjoner. Et eksempel er "Noisy-Nonself", en konseptuell figurasjon som bidrar til å forstå tilstedeværelsen av tause innspillere. "Contact Zones and Elsewhere Fields" representerer en annen unik tilnærming ved å omforme våre betraktninger av feltinnspillinger.