Literature and Ethics in High School English Classes
Produktbeskrivelse
Boken "Literature and Ethics in High School English Classes" gir en solid forankring for etisk lesing i engelsklasser på videregående skole, spesielt i en tid hvor reformatorer og beslutningstagere forsøker å reorganisere engelskfaget rundt tekniske ferdigheter eller politiske spørsmål. Ross Collin viser hvordan elever og lærere benytter litteratur som en arena for å utforske sine egne og andres etiske ideer og praksiser. Han hevder at moralsk undersøkelse i engelsktimene er et særpreget sosialt prosjekt. Boken trekker ideer fra både engelskundervisning og moralfilosofi. Fra feltet engelskundervisning undersøker Collin sosial lesing, det Louise Rosenblatt omtaler som 'transaksjon', ved å se på kjente litterære verk som ofte undervises på videregående, inkludert Shakespeares "Romeo og Julie" og Jacqueline Woodsons "Brown Girl Dreaming". Innen filosofi henter han inn argumenter om moralsk visjon og litteratur utviklet av Iris Murdoch, Martha Nussbaum og Nora Hämäläinen, og utvikler ideer om å lese med moralsk visjon, som er delvis underforstått innen engelskundervisningen. Avslutningsvis foreslår han en ny teori som kan revolusjonere måten vi forstå litteraturundervisning på.