I Tyskland, i motsetning til landene påvirket av den anglo-amerikanske læreplantradisjonen, betraktes læreplanen som et rammeverk som hjelper individuelle, autonome lærere med å planlegge for sine klasserom. Den teoretiske kunnskapen innen lærerutdanningens didaktikk støtter slik planlegging og undervisning. Som en forskningstradisjon søker didaktikk modeller for lærerens tenkning og en forståelse av de rasjonale som lærere utvikler for å rettferdiggjøre sin undervisning. 'Looking into Classrooms: Papers on Didactics', skrevet innenfor den tyske Didaktik-tradisjonen, presenterer en oppfatning av klasseromsarbeid som det mediet hvor studentenes utdanningsdannelse finner sted. Boken undersøker ulike måter å forstå dette mediet fra et utdanningsperspektiv - Bildung - i stedet for kun å betraktes som effektiv instruksjon. Denne boken gir en ny innsikt i hva som faktisk skjer i klasserommene ved å stille spørsmål om hvordan læreplanen fungerer.