Boken "Making Taste Public" tar en etnografisk tilnærming for å avdekke hvordan sosiale relasjoner påvirker - og blir påvirket av - vår smak for mat. Med en forståelse for at ulike kulturer har forskjellige preferanser for smak og grundige prinsipper innebygd i sine matkulturer, stiller redaktørene Carole Counihan og Susanne Højlund spørsmålet om hvordan disse forskjellene oppstår. Gjennom 14 kapitler utforsker de hvordan spesifikke påvirkninger blir en del av vårt sanselige apparat og identitet gjennom delte erfaringer med tilberedning, spising og samtaler om mat. Med case-studier fra Asia, Europa og Amerika legger boken frem en teori om hvordan smak blir offentliggjort gjennom hverdagspraksiser. Forfatterne undersøker hvordan sted, produksjonsmetoder og matlagings teknikker skaper distinkte smaker. De diskuterer kriteriene som avgjør hva som oppfattes som gode og dårlige smaker, samt hvordan våre smaker og minner utvikler seg over tid. Emner som hvordan verdier kan være innebygd i smak, og hvilken rolle utdanning om smak spiller i matbevegelser, husholdninger og skoler, blir også nøye utforsket.