Hvordan skal vi forholde oss til en figur som Mario Bava, en tidligere ukjent skikkelse som nå har oppnådd kultstatus? Denne boken gir en ny innsikt i Italias 'horror-maestro', samtidig som den benytter hans filmer til å belyse en bredere sett av problemstillinger. Hvilke spørsmål reiser hans filmer når det gjelder filmforfatterskap, spesielt når mange av dem ble utgitt i forskjellige versjoner og hans bidrag til andre ofte ikke ble kreditert? Hvordan kan han forstås i lys av sjanger, hvor han noen ganger tilskrives pionerstatus? Dette bindet tar tak i disse spørsmålene gjennom en grundig analyse av Bavas skiftende omdømme som stilist og sjangerpioner. Videre diskuterer det de formelle og narrative egenskapene i en filmografi preget av vektlegging av spektakel og atmosfære over narrativ koherens, samt hvordan hans anerkjente filmspråk interagerer med ulike produksjonskontekster. Boken inneholder også ny analyse av kultklassikere som 'Kill, Baby ... Kill' (1966) og 'Five Dolls for an August Moon' (1970), og setter Bavas arbeid inn i en større sammenheng.