Mastering Fear utforsker skrekksjangeren som lek og undersøker hvilke funksjoner horror har og hvorfor den er adaptiv og fordelaktig for publikum. Boken tar en biokulturell tilnærming der fokuset ligger på følelser, kjønn og lek, og argumenterer for at vi leker med fiksjonell horror. Gjennom skrekksjangeren engasjerer vi oss ikke bare med negative følelser som frykt og avsky, men også med en rekke både positive og negative følelser. Boken presenterer en ny teori om horror og analyserer kvinnelige hovedpersoner i moderne skrekkverk, fra barn til tenåringer, voksne, middelaldrende og eldre. Siden årtusenskiftet har vi sett en ny generasjon med kvinnelige protagonister i skrekkfilmen. Vi møter livlige tenåringer i The Vampire Diaries (2009–2017), problematiske mødre i The Babadook (2014) og strevende kvinner i den nye franske ekstremismen med Martyrs (2008) og Inside (2007). I skrytene av sjangeren finner vi dramaer som Pan’s Labyrinth (2006) og Black Swan (2010), og middelaldrende kvinner har nå fått hovedroller, som Carol i The Walking Dead (2010–).