Indonesia står overfor en rask transformasjon, med en voksende middelklasse som forventes å nå 141 millioner mennesker innen 2020. Til tross for at offisielle statistikker tyder på lav internettpenetrasjon, har over 70 millioner indonesere en Facebook-konto, noe som plasserer landskapet som det fjerde største i verden. Jakarta er også kjent som Twitter-hovedstaden, med flere tweets per minutt enn noen annen by globalt. I løpet av det siste tiåret har digitaliseringen av medieinnhold ført til en betydelig konsentrasjon og konglomeratisering av medieindustrien, der medieeiere har blitt både rikere og politisk mer innflytelsesrike enn noen gang. Det digitale medielandskapet fremstår som et sted for konflikt mellom mektige oligarker og borgere som søker å fremme rask og meningsfull endring. Denne boken undersøker hvordan de politiske mekanismene til både oligarker og 'netizens' blir styrket gjennom digitalisering, og hvordan dette skaper en stadig mer divergent samfunnsstruktur. Gjennom dette bidrar boka til debatten om samfunnstransformasjoner og de påfølgende konsekvensene for Indonesias fremtid.