I boken 'Music Films' utforsker Neil Fox et bredt spekter av musikkdokumentarer, med fokus på deres filmatiske stil, politiske undertoner, raseforhold og kjønnsrepresentasjoner, for å vurdere hvordan de bidrar til mytens dyrking. Ved å kombinere historiske og kritiske analyser, samt hente inn perspektiver fra film- og musikkritikk, tar Fox for seg anerkjente musikkfilmer som 'A Hard Day's Night' (1964), 'Dig!' (2004), og 'Amazing Grace' (2006), samt kritikerroste verk som 'Milford Graves Full Mantis' (2018) og 'Mistaken for Strangers' (2013). I tillegg diskuterer han mindre studerte filmer som 'Jazz on a Summer’s Day' (1959) og 'Ornette: Made in America' (1985). Gjennom disse analysene gir han en omfattende oversikt over sjangeren, og plasserer disse filmene i sine bredere kulturelle kontekster, samtidig som han fremhever deres formelle og tematiske innovasjoner. Temaene i boken spenner fra konsertfilming til musikkproduksjon, musikkindustrien, turnéliv og filmatiske fremstillinger av autentisitet og sannhet. Totalt sett sporer 'Music Films' utviklingen og betydningen av musikkdokumentarer i vår kultur.