Utgitt første gang i 1987, er 'Near Dark' en vampyrfilm satt i det moderne amerikanske Midtvesten. Filmen forteller historien om Caleb, en halvvampyr som står overfor valget mellom å omfavne sin vampyrnatur eller vende tilbake til sin menneskelige familie. Denne filmen, som er et tidlig verk av den nå etablerte regissøren Kathryn Bigelow, kombinerer dyktig sjangerkonvensjoner fra både gotisk skrekk, vestern, road movie, og film noir, samtidig som den introduserer elementer fra sjangeren utstøtt romantikk. Stacey Abbotts studie av filmen beskriver den som en sjangerhybrid, som utfordrer konvensjoner knyttet til vampyrfilmer. Vampyrene i 'Near Dark' er moralsk tvetydige og undergraver klassestrukturene som historisk har definert historier om de udøde. Disse vampyrene er ikke aristokrater; de fanger i stedet både tiltrekningen og skrekken ved de utstøtte og lavere samfunnsklasser. Som Abbott påpeker, var 'Near Dark' avgjørende for å konsolidere Bigelows posisjon som en betydningsfull regissør tidlig i hennes karriere, ikke bare på grunn av hennes unike tilnærming.