I denne boken presenterer redaktørene Mario Slugan og Daniël Biltereyst en teoretisk nytenkning av tidlig filmhistorie. Gjennom denne tilnærmingen fremhever de de nyeste metodene og verktøyene for analyse, samtidig som de belyser opplevelsen av tidlig kino ved å anvende disse konseptene og metodene. Bidragsytere fra hele verden evaluerer eksempler på tidlig film, inkludert klassikere som The May Irwin Kiss (1896), Un homme de têtes (1900), The Terrible Turkish Executioner (1904) og Tom Tom the Piper’s Son (1905). De tar for seg periodiseringen av denne epoken, med fokus på den nylige økningen i tilgjengeligheten av primære kilder, fremveksten av digitale teknologier, utviklingen innen ny filmhistorie og vedholdenheten av visse begrepsforståelser. Disse faktorene fungerer som viktige incitamenter til å revurdere tidlig kino både teoretisk og metodologisk. Videre fremhever de banebrytende tilnærminger til studiet av tidlig film, inkludert bruken av Mediathread-plattformen.