I denne boken presenterer redaktørene Mario Slugan og Daniël Biltereyst en teoretisk re-konseptualisering av tidlig filmhistorie. Gjennom å belyse de nyeste metodene og analysverktøyene ønsker de å kaste nytt lys over opplevelsene knyttet til tidlig kino, ved å anvende disse konseptene og verktøyene. Bidragsyterne fra ulike deler av verden vurderer eksempler på tidlig kino, som blant annet "The May Irwin Kiss" (1896), "Un homme de têtes" (1900), "The Terrible Turkish Executioner" (1904) og "Tom Tom the Piper’s Son" (1905). I sin analyse tar de opp spørsmål om perioden og tidslinjen til denne epoken, samtidig som de fremhever den økte tilgjengeligheten av primærkilder, framveksten av digitale teknologier og utviklingen innen ny kinohistorie. De peker også på hvordan noen av de eksisterende konseptualiseringene fortsatt er viktige for å revurdere tidlig kino i teoretiske og metodologiske sammenhenger. Boken fremhever banebrytende tilnærminger til studiet av tidlig film, inkludert bruken av Mediathread-plattformen.