No Angel in the Classroom: Teaching through Feminist Discourse gir en teoretisk kompleks, men samtidig jordnær og personlig fremstilling av feministisk undervisning innen høyere utdanning. Med utgangspunkt i en nyansert tolkning av bevissthetsheving, utvikler den langvarige feministiske pedagogen Berenice Malka Fisher sin filosofi om feministisk undervisning som en form for politisk diskurs. Gjennom refleksjon av en rekke ærlige klasseromshistorier, analyserer hun de utfordrende problemene akademikere og aktivister står overfor. Hva regnes som kunnskap i diskusjonen om feministiske spørsmål? Kan lærere utøve autoritet uten å bli autoritære? Hvilken rolle spiller omsorg i politisk drøfting? Bør sikkerhet vurderes når studenter og lærere tar opp volatile temaer? Hvordan kan feministiske og andre lærere som er engasjert i sosial rettferdighet gi seriøs oppmerksomhet til skjæringspunktene mellom kjønn, rase og seksuell orientering? Denne banebrytende boken er beregnet på både nybegynnere og erfarne lærere, samt andre som er opptatt av disse temaene.